Моав срещу Израел - две различни гледни точки
Страница 1 от 1
Моав срещу Израел - две различни гледни точки
За някои фанатизирани християни написаното в Библията е дословно - светът буквално е създаден преди 5000 години и т.н. За други хора, всичко в тази древна книга е едва ли не измислица, един вид сборник с морални притчи, подобни на басните на Езоп. Вероятно обаче истината е някъде по средата - много от случките описани в Библията се базират на реални събития, доукрасени и преправени. За жалост за много от тези събития нямаме други източници на информация. Историята на войната с царство Моав обаче не спада към тях, освен написаното от евреите в Библията, за него може да съдим и от една каменна стела дело вероятно на самият моавски владетел Меша.
Библейската история не дава много детайли защо е започнала войната между Моав и Израел, единствено се казва, че бунтът на моавците е божието наказание наложено на израелтяните за това, че са се кланяли на фалшиви идоли. Моавската стела е съвсем ясна по този въпрос - "Омри, царят на Израел, подтискаше Моав от много дни". Тоест евреите се явяват завоеватели и окупатори. Поредното им завоевание е град носещ името Медеба. Бащата на Меша се опитва мирно да договори освобождаването на града, но израелтяните заплашват да го "унищожат завинаги".
Омри, царят на Израел в периода 884 – 873 пр. н.е.:
Медеба не е първият моавски град превзет от евреите, на стелата са описани поне една дузина други окупирани градове. Медеба обаче е градът, който е "капката, която прелива чашата". Тази информация запълва някои празноти в Библията. Например Небо (на български може би е преведен като Набо, Небай или Нобай, но не ми се ровеше в българския превод на Библията, макар да го има онлайн, за да проверявам) е споменат за първи път като "моавският град където умира Мойсей". Много пасажи по-нататък в свещената християнска книга Небо изведнъж е израелски град плячкосан и превзет от моавците.
Меша, за разлика от неговия баща, не разчитал на мили разговори, а тръгнал на война с израелтяните. На практика обаче двете племена не са били толкова различни - говорели на почти един и същ език и отдавали всяка своя победа на техния бог. Разликата била само в конкретния бог, за евреите това е Йехова, а за моавците - Хамос (Chemosh).
Така както Библията спестява някои детайли, така и стелата на Меша не казва цялата истина. Макар тази война да е спечелена от моавците, техният цар не казва и дума за последното действие, за него разбираме от Библията. Меша взел своя първороден син и го изгорил на крепостните стени пред ужасените еврейски войни като жертвоприношение за Хамос. Това помогнало на моавците да спечелят последната битка - или толкова се впечатлили от тази жертва пред бога, че се хвърлили с фанатичен плам в боя, или самите евреи толкова се отвратили от този нечовешки акт, че избягали надалеч.
Ето как на базата на два различни източника можем да си съставим по-пълна картина за едно събитие. И двата източника спестяват определени неща и ще ви вкарат в заблуда, ако разчитате само на един от тях. Какъв е изводът? Не четете само про-путински (или про-западни) сайтове, така твърде лесно ще ви промият мозъците, винаги следете и алтернативни източници.
http://misterika.blogspot.bg/2017/05/blog-post_30.html
Библейската история не дава много детайли защо е започнала войната между Моав и Израел, единствено се казва, че бунтът на моавците е божието наказание наложено на израелтяните за това, че са се кланяли на фалшиви идоли. Моавската стела е съвсем ясна по този въпрос - "Омри, царят на Израел, подтискаше Моав от много дни". Тоест евреите се явяват завоеватели и окупатори. Поредното им завоевание е град носещ името Медеба. Бащата на Меша се опитва мирно да договори освобождаването на града, но израелтяните заплашват да го "унищожат завинаги".
Омри, царят на Израел в периода 884 – 873 пр. н.е.:
Медеба не е първият моавски град превзет от евреите, на стелата са описани поне една дузина други окупирани градове. Медеба обаче е градът, който е "капката, която прелива чашата". Тази информация запълва някои празноти в Библията. Например Небо (на български може би е преведен като Набо, Небай или Нобай, но не ми се ровеше в българския превод на Библията, макар да го има онлайн, за да проверявам) е споменат за първи път като "моавският град където умира Мойсей". Много пасажи по-нататък в свещената християнска книга Небо изведнъж е израелски град плячкосан и превзет от моавците.
Меша, за разлика от неговия баща, не разчитал на мили разговори, а тръгнал на война с израелтяните. На практика обаче двете племена не са били толкова различни - говорели на почти един и същ език и отдавали всяка своя победа на техния бог. Разликата била само в конкретния бог, за евреите това е Йехова, а за моавците - Хамос (Chemosh).
Така както Библията спестява някои детайли, така и стелата на Меша не казва цялата истина. Макар тази война да е спечелена от моавците, техният цар не казва и дума за последното действие, за него разбираме от Библията. Меша взел своя първороден син и го изгорил на крепостните стени пред ужасените еврейски войни като жертвоприношение за Хамос. Това помогнало на моавците да спечелят последната битка - или толкова се впечатлили от тази жертва пред бога, че се хвърлили с фанатичен плам в боя, или самите евреи толкова се отвратили от този нечовешки акт, че избягали надалеч.
Ето как на базата на два различни източника можем да си съставим по-пълна картина за едно събитие. И двата източника спестяват определени неща и ще ви вкарат в заблуда, ако разчитате само на един от тях. Какъв е изводът? Не четете само про-путински (или про-западни) сайтове, така твърде лесно ще ви промият мозъците, винаги следете и алтернативни източници.
http://misterika.blogspot.bg/2017/05/blog-post_30.html
Георги- Главния
- Posts : 1201
Join date : 10.04.2015
Страница 1 от 1
Права за този форум:
Не Можете да отговаряте на темите