Суфисткото течение в исляма
Страница 1 от 1
Суфисткото течение в исляма
Днес ще си говорим за религия или по-точно - за суфизма. По принцип като заклет атеист, аз не бих се присъединил към никоя "вяра", но не мога да отрека, че в почти всички религии има и течения, които донякъде ми допадат. В християнството една такава традиция е "освободителната теология" (Liberation theology) разпространена в Латинска Америка, а в исляма - това е суфизмът. Какво представлява той? Трудно е да се обясни с две думи, а и източниците на български не са особено добри. Примерно в Уикипедия пише, че суфизмът е аскетично течение в исляма до 9 век. Това не е вярно - той съществува и до днес.
Суфистите са силно отдадени на Бога, затова много от тях са аскети, отшелници. Но и това няма да ги опише точно. Талибаните и екстремистите от "Ислямска държава" също се водят за силно отдадени на исляма, но суфистите нямат нищо общо с тях. Нещо повече - ИДИЛ и другите екстремисти редовно през последните години взривяват суфистки храмове и убиват суфистки поклонници. Разликата между едните и другите е в отношението. За софистите любовта към Алах е нещо лично, нещо което не трябва да се натрапва със сила или по друг начин на околните, докато екстремистките течения - салафити, уахабити, талибани, Ислямска държава искат да принудят насила хората да "влизат във правия път", а неверниците да бъдат избити. Това отношение на суфистите може да бъде обяснено с един пример. През 8 век суфистката светица Рабия ал-Адавия обикаляла улиците в родния си град Басра със запалена факла в едната ръка и съд с вода в другата. Когато я попитали какво прави, тя казала, че иска да запали небесата (Рая) и да угаси огньовете на Ада, защото иска хората да обичат Алах заради самия него, а не защото се надяват да отидат в Рая или ги е страх да не отидат в Ада.
Други суфисти през следващите векове пишат множество поеми и философски трактати изпълнени с любов. Те вплитат песните и танците в учението си. И до днес го правят. Дервишите са суфисти.
Освен това суфизмът се оказва изключително адаптивен - той без проблеми се адаптира към местните традиции и обичаи, а също и допуска хора от всякакви други религии до себе си. Примерно в Пакистан има много гробници на суфистки светци, за които се твърди, че са лековити. В тях ходят както мюсюлмани, така и християни, индуси, сикхи и всякакви други. Суфистите ги приемат на драго сърце. Те обичат Алах без да мразят хората.
Суфистко светилище в Пакистан:
а това именно се дължи омразата на екстремистите уахабити и салафити към суфистите. Не били достатъчно "праведни". Събиранията им в гробниците на светците било идолопоклонничество, танците били езичество и т.н. Затова се стремят да ги унищожат. В цялата работа виждам голяма ирония. Истината е, че до голяма степен ислямът се разпространява в южна и югоизточна Азия благодарение на толерантния суфизъм, я да пробват екстремистите да постигнат същите успехи с рязане на глави и бой с пръчки, не биха никога успели да разпространят исляма.
Суфизмът е толкова мек и адаптивен, че може да се прикачи към много други виждания. Примерно чел съм за анархисти в Йордания, които се определят като суфи-анархисти и твърдят, че двете движения се допълват (източник). Отделно пък някои западни спиритуалисти обръщат внимание на мистичния аспект на суфизма, нещо на което не се гледа с добро око от "твърдолинейните" ислямисти (източник).
Вярвам, че ако суфизмът успее да се наложи над всякакви талибански течения, светът и особено Близкият Изток ще стане едно по-добро място и много от днешните проблеми ще бъдат решени. На някои тъмни личности обаче не им харесва да пеят, танцуват, да търсят мистичното преживяване и да са приятели с целия свят, те искат да режат глави и само така разбират исляма. На други тъмни личности в Европа наричащи се националисти също не им отърва да съществува суфизмът, те искат да представят всички мюсюлмани само като брадати джихадисти. И едните и другите рано или късно ще останат в историята, бъдещето принадлежи на толерантните и човеколюбиви течения - религиозни, политически, социални, всякакви.
Да напиша тази статия ме подтикна следния материал:
Who are the Sufis and why does ISIS see them as threatening?
А ето и един материал, който си струва да се прочете от всички любители на българската история:
ЗАЩО БОГОМИЛИ СА СТАВАЛИ СУФИИ
http://misterika.blogspot.bg/2017/03/blog-post_29.html
Суфистите са силно отдадени на Бога, затова много от тях са аскети, отшелници. Но и това няма да ги опише точно. Талибаните и екстремистите от "Ислямска държава" също се водят за силно отдадени на исляма, но суфистите нямат нищо общо с тях. Нещо повече - ИДИЛ и другите екстремисти редовно през последните години взривяват суфистки храмове и убиват суфистки поклонници. Разликата между едните и другите е в отношението. За софистите любовта към Алах е нещо лично, нещо което не трябва да се натрапва със сила или по друг начин на околните, докато екстремистките течения - салафити, уахабити, талибани, Ислямска държава искат да принудят насила хората да "влизат във правия път", а неверниците да бъдат избити. Това отношение на суфистите може да бъде обяснено с един пример. През 8 век суфистката светица Рабия ал-Адавия обикаляла улиците в родния си град Басра със запалена факла в едната ръка и съд с вода в другата. Когато я попитали какво прави, тя казала, че иска да запали небесата (Рая) и да угаси огньовете на Ада, защото иска хората да обичат Алах заради самия него, а не защото се надяват да отидат в Рая или ги е страх да не отидат в Ада.
Други суфисти през следващите векове пишат множество поеми и философски трактати изпълнени с любов. Те вплитат песните и танците в учението си. И до днес го правят. Дервишите са суфисти.
Освен това суфизмът се оказва изключително адаптивен - той без проблеми се адаптира към местните традиции и обичаи, а също и допуска хора от всякакви други религии до себе си. Примерно в Пакистан има много гробници на суфистки светци, за които се твърди, че са лековити. В тях ходят както мюсюлмани, така и християни, индуси, сикхи и всякакви други. Суфистите ги приемат на драго сърце. Те обичат Алах без да мразят хората.
Суфистко светилище в Пакистан:
а това именно се дължи омразата на екстремистите уахабити и салафити към суфистите. Не били достатъчно "праведни". Събиранията им в гробниците на светците било идолопоклонничество, танците били езичество и т.н. Затова се стремят да ги унищожат. В цялата работа виждам голяма ирония. Истината е, че до голяма степен ислямът се разпространява в южна и югоизточна Азия благодарение на толерантния суфизъм, я да пробват екстремистите да постигнат същите успехи с рязане на глави и бой с пръчки, не биха никога успели да разпространят исляма.
Суфизмът е толкова мек и адаптивен, че може да се прикачи към много други виждания. Примерно чел съм за анархисти в Йордания, които се определят като суфи-анархисти и твърдят, че двете движения се допълват (източник). Отделно пък някои западни спиритуалисти обръщат внимание на мистичния аспект на суфизма, нещо на което не се гледа с добро око от "твърдолинейните" ислямисти (източник).
Вярвам, че ако суфизмът успее да се наложи над всякакви талибански течения, светът и особено Близкият Изток ще стане едно по-добро място и много от днешните проблеми ще бъдат решени. На някои тъмни личности обаче не им харесва да пеят, танцуват, да търсят мистичното преживяване и да са приятели с целия свят, те искат да режат глави и само така разбират исляма. На други тъмни личности в Европа наричащи се националисти също не им отърва да съществува суфизмът, те искат да представят всички мюсюлмани само като брадати джихадисти. И едните и другите рано или късно ще останат в историята, бъдещето принадлежи на толерантните и човеколюбиви течения - религиозни, политически, социални, всякакви.
Да напиша тази статия ме подтикна следния материал:
Who are the Sufis and why does ISIS see them as threatening?
А ето и един материал, който си струва да се прочете от всички любители на българската история:
ЗАЩО БОГОМИЛИ СА СТАВАЛИ СУФИИ
http://misterika.blogspot.bg/2017/03/blog-post_29.html
Георги- Главния
- Posts : 1201
Join date : 10.04.2015
Страница 1 от 1
Права за този форум:
Не Можете да отговаряте на темите